Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.10.2009 21:10 - Лизинговите сделки-защо лизингополучателите понякога не искат да закупят актива си-част четвърта
Автор: ivich Категория: Други   
Прочетен: 3687 Коментари: 8 Гласове:
7

Последна промяна: 01.11.2009 18:40


Привет отново,
Макар и с много закъснение-продължавам разглеждането на лизинговите сделки, с трите основни действащи субекта по тях :"лизингово дружество-лизингодател", "лизингополучател" и актив-предмета на лизинговия договор. С едно, две изречения да обобщя казаното дотук в предните постове. Факторите "определящи "отношението на лизингополучателя към актива предмет на сделката за лизинг са много, но основните са-пазарна цена на аналозите в момента, "полезност" на актива за бизнеса на лизингополучателя, липсата на средства за неговото изплащане и последния-за който искам да напиша нещо сега-е "модерността" на актива.
Използвам такъв измислен термин, защото термина който традиционно се използва е "морално остаряване" на актива-нещо което, както правилно отбеляза henzelski си звучи хем много "соц", хем и както правилно пише той-как ли може да "остарее " да кажем един струг, та чак и морално:))
Както и да е, каквито и да са названията-идеята е, че в момента на излизане на актива от магазина или склада на доставчика, той вече е с намалена пазарна стойност-особено за бързо амортизуемите активи. Знаем, че иновацията и техническият прогрес са главните фактори за това. Ако актива е автомобил, следващата по добра модификация на любимата марка със сигурност е на някакъв етап на разработката си. А стандартния лизингов договор за покупка на нов автомобил е 36 месеца-цели три години-т.е., подписвайки днес договора си за лизинг, след три години, когато ще го изплатя и придобия-той със сигурност ще има или нова модификация, или пък ще има излезнал по хубав и по-функционален модел. Ако пък актива,  който закупувам е да речем машина, докото я изплатя и стана неин собственик, със сигурност-или ще има нова по-добра технология, или производителността на аналозите на пазара ще е мнократно по-висока.
Така или иначе, активния потребител има две опции-или да върне актива на лизингодателя, и да закупи по-нов, с по-добри показатели, или да приключи лизинговия договор, така както е подписан, и да модернизира закупеното на по-късен етап, след приключване на активното ползване на актива. Какво може да направи лизингодателя в зашита на своя интерес във връзка с този фактор?? Всъщност, като се замисля-възможностите са много, и в различни посоки. Няма спор, че лизингодателя почти никога няма интерес да "прибере" актива си -най вече заради разходи за съхранение на актива до следващата му  препродажба /т.нар. ремаркетинг/. Естествено, тук има много условности /доколко например е изплатен актива, доколко бързо може да бъде препродаден, в какво състояние е отрасъла където най лесно може да се препродаде актива и т.н/. Заради това-като първа преграда, още в лизинговия договор, са предвидени серия от санкции за лизингополучателя, искащ да прекрати лизинговия договор. Някои от лизинговите компании, например санкционират "доброволно" връщане на актива, или правят всичко възможно това да не стане....Други разчитат на мрежа от оторизирани сервизи, с цел добрата грижа за актива и пригодността му през време на лизинговия договор. Трети-правят редовна инвентаризация...Въпрос на гледна точка и на организация на работата, но не следва да се забравя никога, че лизинговите компании са най-големите собственици на активи в икономиката на една страна:)
Мисля, че това засега по тази тема стига. В последния постинг от серията, ще коментирам това, което всъщност ме попита prodigal-какво се случва с актива след като, по една или друга причина, в резултат на някой от разглежданите в серията от постинги фактори, се отзове в истинския си собственик-лизинговото дружество.




Гласувай:
7



1. net - вярно или не вярно
26.10.2009 20:43
Когато искаш да си винаги в крак с новостите няма как да те плашат условията на лизинга. Един актив, бързоамортизуем, закупен на лизинг, при условие, че заплащаш вноска равна на аморнизационните отчисления, е много по изгодно, да откажеш да задържиш и да предпочетеш, преди да е изтекъл крайният срок - да го върнеш и вземеш нов с нов договор. Дори да се заплатят санкциите- за следващият лизингов период ще работиш с най-новата за момента техника и няма да се влагат допълнителни средства за подмяна на части и допълнителни ремонти.
Новото си е ново. Нали така.
А за лизингодателя -неприятният ремаркетинг.Но пък актива се предлага на много по-нисък лизинг и с по-добри условия за вторият купувач, които , за съжаление ще плаща по-малко, но ще има повече разходи за ремонт.
Във всеки случай лизингодателят печели.
цитирай
2. ivich - Перфектен,
26.10.2009 21:10
и много точен коментар, поздравления net!!! Същността на лизинга е точно това, всъщност-възможността да притежаваш актив с напредничава технология, без да носиш риска на собственика. Допълнително-възможностите да не се блокира оборотен капитал, както и данъчните ефекти-за лизингополучателя. За лизингодателя-плюсовете от печелившия ремаркетинг! За съжаление обаче-това е само описание на идеалния случай-практиката показва, че в реалността се случват съвсем различни неща, особено в условията на криза!! Благодаря за коментара, заповядай отново:)
цитирай
3. net - ако имам актив
26.10.2009 21:38
ако имам актив на лизинг и е период на криза- Може да звучи глупаво, но няма да се замисля и ще го върна с всички последствия. Защото вноската плащам, но нямам продукция, с което да компенсирам / в която продукция да калкулирам тази вноска/ а да замразя актив, който ще използвам след година или по няколко часа дневно е съвсем неефективно.
Много от лизингополучателите, не си правят сметка, че една лизингова вноска е изчислена така, все едно използват машината 24 часа, 30 дни. И точно това, че използват един актив осем, или десет часа им нанася загуби.
Друг е въпроса, когато искаш да се похвалиш с поредната нова кола- Тогава не мислиш за вложени средства, а за ефекта от блясъка.
цитирай
4. ivich - Да,
26.10.2009 21:56
от гледна точка на разумния собственик-нещата са точно така! Не бива да се задържа актив, носещ загуби. Но, ако това ти е актива, на който се крепи бизнеса ти?? Или пък-част от технологичния процес на производството ти? В такъв случай-просто е абсурдно да се връща, нали? От гледна точка на лизингодателя-при свиващ се и падащ като цени пазар на активи и агонизиращи цели сектори на икономиката-за какво ще му е на лизингодателя точно този актив-на кой точно ще го продаде??? И после-степента на изплатеност на актива-плащан веднъж като встъпителна вноска и след това с много погасителни вноски-кой ще възстанови този разход на уважаемия лизингополучател?:))Тук за автомобилите въобще няма база за коментар-психологията хубава жена и хубава кола, мисля че е широко разпространена из нашите ширини. И не само;)
цитирай
5. net - за започване на бизнес
27.10.2009 07:45
едва ли, поне в БГ се стартира със супер нови машини. Обикновено се почва с нещо старичко, почти брак, и след това се преминава към нови машини/възможно и на лизинг/, когато си сигурен, че този вид бизнес ще се развие добре. В такъв случай, не е толкова страшно, че отказвайки се на определен етап от плащане на вноските и придобиване права върху съответния актив, производството ще спре. От друга страна, старите и бракувани средства изискват много повече поддръжка и би било разумно да се спре работата с тях, като средствата за ремонт се вложат в лизинга. Но пък при "замряло" производство, защо да не изчака и след година да сключи договор за по-ново.
Само, че дали лизингодателите ще са съгласни на това, или ще са го предвидили с прекалено големи финансови обезщетения. А и защо му е актив, които да стои "на сянка" и да не носи приходи. Да бъде "замразен" за неизвестно какъв период и в крайна сметка да се амортизира в новаторско-технически смисъл./използваше различен термин за "морално остарял"/
Приятен ден!
Повече няма до коментирам. НЕка се включат някой студенти и да си направят курсовата работа.
цитирай
6. ivich - Говорейки
01.11.2009 20:52
за бизнеса и "започването" му, веднага е необходимо да отбележим, че лизинга едва ли е добра финансова схема за съвсем началните етапи и първи стъпки в бизнеса-това по принцип го казвам:)Не зная лизингодател, който би приел радушно кандидат-лизингополучател без грам фирмена история. С една забележка-освен ако не се "гонят" бюджетни цели-на всяка цена!! Има и друго-рядко ще се случи лизингодател да препродава "нещо старичко, почти брак.."-просто лизингови компании едва ли ще поемат риска за ремаркетинг на такива активи. Иначе, като икономическа логика, безспорно си права, net:)) И не се отказвай от коментарите си тук-за мен са много полезни:)Заповядай отново!!!
цитирай
7. prodigal - Здравей :)
08.11.2009 19:24
Като гледам отчетите, пика при върнатите активи е бил през Q1, докато повторното им преотдаване е станало факт чак през Q3, тоест има и лаг, който допълнително намалява цената на актива + разходи за склад, реклама и заплати на тези, които се занимават.

Като цяло обезценката е малко над 10% на реални препродажби и като добавим и горните разходи лизингодателя губи около 15% от върнатия актив. Ясно е, че не е толкова лесно да върнеш актив и ни лук ял ни мирисал. В зависимост от договора лизингодателя може да претендира за пари дори и за времето след като актива реално не се ползва от лизингополучателя, върнат/взет, а все още не е отдаден повторно. Ще съм благодарен, ако засегнеш този аспект като практика в следващия си пост.

Поздрави
цитирай
8. ivich - Привет, prodigal
22.11.2009 20:06
За съжаление, чак днес, ровейки из старите постове, намирам този твой коментар. Както обичайно, при твоите коментари,перфектен е, точно на място, и повдигащ серия нови въпросчета:)За мен е удоволствие да ги чета! По същество, смятам да напиша отделен пост за ремаркетинга-темата е сериозна и заслужава внимание, основен приходоизточник е за лизинговите компании днес. Благодаря, и заповядай отново. За да не бъде обаче коментара ми съвсем "безцифров"-да пооткрехна малко завесата-реално, загубите на база мои наблюдения са по-сериозни, може би около два пъти над тези които посочваш, но нека са "пообзаведа" с малко повечко цифрички:)) Поздрави,
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ivich
Категория: Други
Прочетен: 120265
Постинги: 16
Коментари: 152
Гласове: 5465
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930